Dit zegt het nieuwe regeerakkoord over en voor patiënten

beleidsplan

28/03/2025


Op 31 januari werd een nieuwe regering samengesteld. Wij bekeken het regeerakkoord en zochten naar de pagina’s rond gezondheid. Een bloemlezing voor mensen met een reumatische aandoening.


Zorg moet voor iedereen betaalbaar, effectief beschikbaar en van topkwaliteit zijn. Deze regering wil ervoor zorgen dat ons solidair gezondheidszorgsysteem in staat blijft om onvervulde behoeften en nieuwe noden te beantwoorden. De context waarin dat moet gebeuren is gekend: een groeiende, meer diverse en verouderende bevolking, de toename van het aantal chronisch zieken, beginnende en ernstige mentale gezondheidsproblemen.


Geïntegreerde zorg
Onze gezondheidszorg moet inspelen op de behoeften van patiënten en er moet bijzondere aandacht worden besteed aan chronische patiënten en kwetsbare personen. Het promoten van een gezonde levensstijl, preventie en tijdige diagnose zijn essentieel om chronische ziekten te voorkomen of minder ver te laten evolueren.


Voldoende toegang tot zorg
Elke patiënt moet vlot en snel terecht kunnen bij een zorgverlener. Hiervoor komen er verschillende maatregelen: de zorgberoepen zullen aantrekkelijker gemaakt worden en de huidige zorgverleners worden beter ondersteund in de uitvoering van hun job. Het aantal artsen dat mag starten, zal verhoogd worden. Een stevige administratieve vereenvoudiging maakt terug tijd vrij voor de patiënt. De overheid voorziet verder meer mogelijkheden en flexibiliteit voor zorgverleners om samen te werken en bij te leren.
De huisarts blijft de centrale speler.


De patiënt centraal
In overeenstemming met de deelstaten wordt de ondersteuning van patiëntenverenigingen verdergezet. De overheid bestudeert of een erkennings- en financieringskader (bv. via een fonds) voor patiëntenverenigingen kan worden uitgewerkt. Waar nodig wordt het zorgaanbod aangepast, zodat zorg ook toegankelijk is voor kwetsbare groepen en gezinnen. 
De specifieke kenmerken van kinderen en adolescenten als patiënt moeten erkend worden en er moeten maatregelen genomen worden die specifiek op hen zijn afgestemd, na overleg met iedereen die betrokken is bij de ondersteuning van en zorg voor zieke kinderen.
Mantelzorgers spelen een zeer belangrijke rol. Ze hebben betere ondersteuning nodig en hun status en rechten moeten worden versterkt.
Tot slot moet het klachtrecht grondig gemoderniseerd worden.


Betaalbaarheid voor de patiënt
Het conventiemodel zal hervormd en aangemoedigd worden zodat het voor zorgverleners voldoende interessant is om zich te conventioneren. Sociale maatregelen moeten terechtkomen bij de doelgroep die er echt nood aan heeft. Uitstel van zorg moet voorkomen worden.


Voldoende en betaalbare geneesmiddelen en medische hulpmiddelen
Burgers moeten sneller toegang krijgen tot nieuwe innovatieve medicatie, hulpmiddelen of behandelingen, zonder risico op een ontsporend budget. Om therapietrouw te bevorderen wordt bekeken of bepaalde medicatie die vandaag enkel verdeeld wordt in de ziekenhuisapotheek ook beschikbaar zou kunnen zijn in de normale apotheken.


Technologische vooruitgang
Technologie in de zorg kan een meerwaarde betekenen voor zowel de patiënt als de zorgverlener. Het is daarbij belangrijk dat het moet gezien worden als een aanvulling op de fysieke zorg, binnen een bestaande zorgrelatie en dat het nooit het fysieke patiëntencontact kan vervangen.
De patiënt krijgt meer regie over zijn eigen zorg, waarbij (verre) verplaatsingen naar een arts of ziekenhuis kunnen worden beperkt. Via technologische ontwikkelingen kunnen bijvoorbeeld chronisch zieken beter worden opgevolgd, zodat ze minder vaak naar het ziekenhuis moeten, maar zodat er tegelijk ook tijdig ingegrepen kan worden als het fout dreigt te gaan. Deze programma’s kunnen opgezet worden als de zorgverlener en de patiënt vinden dat ze een toegevoegde waarde hebben voor de zorg. Burgers worden geholpen in de ontwikkeling van hun digitale vaardigheden en er wordt gedacht aan psychosociale begeleiding om te leren omgaan met de grote toestroom aan gezondheidsdata.
Digitale gezondheidsapplicaties en technologie moeten zorgverleners ontlasten, de kwaliteit van de zorg verbeteren door beter en kwalitatiever te registreren en kunnen het voor de patiënt makkelijker maken om zijn gezondheid op te volgen. Registratie moet logisch en nuttig zijn waarbij het gebruiksgemak voor de zorgverlener ook in ogenschouw moet worden genomen.


Snellere diagnoses en behandeling
De overheid verbetert de gezondheidsgeletterdheid van de bevolking. Burgers moeten optimaal geïnformeerd zijn over gezondheid en welzijn en ze moeten snel en eenvoudig betrouwbare informatie kunnen opzoeken indien gewenst. Op die manier kan elke burger bewustere keuzes maken op het vlak van gezondheid en gezonder leven.
Het huidige terugbetalingssysteem voorziet vaak pas in tegemoetkomingen voor patiënten die al kampen met bepaalde aandoeningen. Binnen de bevoegdheden van de federale overheid moet het terugbetalingsbeleid meer focussen op vroege interventies voor degenen die risico lopen op deze aandoeningen. Het sneller inzetten van bepaalde zorgverleners, is voordelig voor onze gezondheid en bespaart kosten voor de maatschappij.
De overheid zal nauw samenwerken met relevante stichtingen en liga’s om expertise en ervaringen vanuit het werkveld te integreren, waardoor de actieplannen sterker aansluiten bij de noden van patiënten en de gezondheidsdoelstellingen breder gedragen worden.
Aan het plan Zeldzame Ziekten wordt verder gewerkt.


Gegevensdeling verbeteren
Burgers, professionals, organisaties en belanghebbenden moeten effectief en efficiënt kunnen samenwerken. Daarom bouwt de overheid gegevensdeling verder uit in overeenstemming met de GDPR en compatibel met de Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS). Een naadloze en veilige uitwisseling van gegevens vormt de basis van gecoördineerde en geïntegreerde zorg. Door de patiënt toegang te geven tot zijn eigen data, kan hij nog meer aan het roer zitten van zijn eigen gezondheid. De overheid zet maximaal in op het hergebruik van data en het samenbrengen van informatiestromen. 

 

Conclusies
De komende vijf jaar zou er dus heel wat moeten veranderen. De toegang tot de zorg en innovatieve behandelingen blijven voor mensen met reumatische aandoeningen cruciaal, net als de betaalbaarheid van de zorg.
We volgen de ontwikkelingen verder op.


 

Geplaatst op
28-03-2025