Botontkalking (osteoporose)

De meest bekende en meest verspreide vorm van botproblemen is osteoporose, soms ook botontkalking genoemd. Deze aandoening komt vooral voor bij mensen boven de 55 jaar. Vrouwen in de menopause zijn een risicogroep. Chronisch inname van cortisone is eveneens een risico naast bv tekorten aan Vitamine D. Er is ook een erfelijke risicofactor.

 

 

Bij deze aandoening worden de botten broos, waardoor je zomaar spontaan iets kunt breken. De meest voorkomende breuken als gevolg van osteoporose zijn de pols-, heup- en wervelbreuken. Mensen weten vaak niet dat ze osteoporose hebben tot ze een breuk oplopen. Na een eerste breuk is de kans op een tweede zeer hoog en dienen dus zeker preventie maatregelen overwogen. 

De behandeling van osteoporose heeft drie doelen:

  • pijnbestrijding bij breuken
  • botverlies of osteoporose voorkomen of bij bestaande osteoporose verder botverlies tegengaan
  • botbreuken voorkomen

Daarnaast zal je voedings- en beweegadvies krijgen.


Osteoporose gaat niet altijd gepaard met pijn, je kan bot verliezen zonder dat je dit gewaar wordt. Wanneer je een breuk hebt, zal je acuut veel pijn ervaren. Welke pijnstillers je nodig hebt, is afhankelijk van de hoeveelheid pijn die je hebt. Je arts zal de juiste behandeling voorschrijven.


Botverlies tegengaan - botbreuken voorkomen

Om botverlies en osteoporose te voorkomen is voldoende Calcium inname, voldoende bewegen een belangrijke factor.
Om verder botverlies tegen te gaan bij reeds opgetreden botverlies of wanneer men reeds een breuk opliep, zijn ook gezonde voeding (voldoende gebalanceerd en voldoende Calcium), lichaamsbeweging en voldoende vitamine D (zonlicht) belangrijk. 

Het versnelde verlies van botmassa na de menopauze of bij andere vormen van osteoporose kan nog worden gestopt door het gebruik van specifieke medicijnen. Bespreek dit met je arts of dit nodig is. Bij cortisone inname is voldoende inname van Ca en VitD een belangrijke preventie maatregel.

Meer info over medicijnen vind je onder de kop Behandelingen.

 

Voeding:

Eet gezond: een gezonde evenwichtige voeding is belangrijk.

Voldoende Calcium inname is belangrijk  wat soms moeilijk gerealiseerd wordt zonder zuivel.

Bewegen:
Dit is belangrijk om jouw botten en spieren sterker te maken. Evenwichtstraining kan je bovendien helpen om in balans te blijven. Je verkleint daarmee de kans op vallen.
 

Pas een diagnose? Blijf niet bij de pakken zitten. Bekijk deze korte 'handleiding bij reumatische aandoeningen'.

 

⇒ Vragen rond werken met reuma? Lees onze pagina Werken en Reuma en/of contacteer onze ReumaCoach

 

⇒ Bekijk de presentatie over artrose en osteoporose van Professor Rik Lories (KU Leuven).

 

Klik hier om terug te gaan naar 'Vormen van reuma'.